Mivel a 6 órás verseny részét képzi az autó összeszerelése ezért nem mellékes, hogy ezt milyen gyorsan és pontosan sikerül megoldani.
Ehhez próbáltunk egy lehetséges módszert összeállítani, mely segítségével megközelítőleg másfél óra alatt össze lehet szerelni az autót. A csapatok létszámából kiindulva ideális esetben hárman szerelhetnek párhuzamosan, míg egy negyedik csapattag a három szerelő keze alá tud dolgozni.

  • 1 - szerelő:
    • Részegységek
      • Golyós differenciálművek
      • Fő hajtás
      • Hajtás felszerelése az alvázra
    • Feladat
      Ez a munkafolyamat kívánja a legnagyobb hozzáértést és türelmet és ez igényli a legtöbb időt is. A hajtás összeszerelése gyakorlott modellezőt feladata. E mellett A differenciálmű háza és az alváz alkatrészei igen kemény műanyagból vannak. A sok M3-as csavar (2mm-es imbuszcsavarok) megszakítás nélküli behajtása kifogástalan szerszámot, türelmet és nem utolsó sorban igen erős alkart igényel. A sok csavar ellenére sem ajánlott motoros csavarhúzó használata.
  • 2 - szerelő:
    • Részegységek:
      • Első – hátsó lengőkarok
      • Ütközők
    • Feladat
      A lengőkarokon a hajtás és a kormánymű megfelelő hézagolása – a szorulások megszüntetése. Az ütközők puha anyagból vannak, motoros csavarhúzó használható a szereléshez.
  • 3 - szerelő:
    • Részegységek
      • Kormánymű
      • Szervó
      • Gumik ragasztása
      • Teleszkópok feltöltése
    • Feladat
      A gumik ragasztása és a teleszkópok helyes feltöltése gyakorlatot és időt kíván.
  • 4 - Kisegítő:
    • Feladat
      A három szerelő részére az alkatrészek szétválogatása, rendszerezése.
      A lepotyogott és elpattant csavarok és e-gyűrűk keresgélése a fűben.
      A szerelés közben eltört és elveszett alkatrészek, megszakított csavarok, stb. pótlása.
Tanácsok:
  • Az autó 98%-ban M3-as csavarokat tartalmaz, melyeket 2mm-es imbusz fejjel rendelkeznek. Mivel a csavarok maguk vágják bele a menetet az alkatrészekbe és mivel az alkatrészek nagyrésze (pl. difiház) igen kemény anyagból vannak, ezért a csavarok meghúzása nem könnyű feladat. Csak megfelelő szerszámmal és végtelen türelemmel érdemes nekiállni ennek a munkának.
    A csavarok lassú és körültekintő meghúzása kevesebb időt vesz igénybe, mint a megtépett csavarok kioperálása.
    Esetleg a negyedik, kisegítő ember feladata lehet a csavarok helyének előzetes megjáratása menetfúróval - az a későbbiekben a szerelés folyamán óriási előnyt jelenthet.
  • Érdemes az alkatrészeket minden munkamenethez előkészíteni, elrendezni. Ennek segítségével rögtön kiderül, ha valami hiányzik az aktuális munkamenethez - nem minden alkatrész található azonos zacskóban és a zacskók nincsenek számozva.
    Ez a fajta rendszerezés és a dokumentációval történő összevetés ugyancsak nagy segítség az összeszereléshez.
    A negyedik ember nagy segítség lehet ebben a feladatban.
  • A csavarok méret szerinti szétválogatásával, rendszerezésével ugyancsak sok időt lehet megtakarítani a szerelés folyamán.
    A megfelelő méretű csavarok használata sok esetben lényeges. Ez is a negyedik ember feladata lehet.

A párhuzamosan végezhető munkafázisok részletes leírása
- klatty a képekre a nagyobb felbontáshoz
- a részidők előkészített alkatrészekkel, de alapos és körültekintő szerelési tempóban lettek mérve (kapkodva lehet ennél gyorsabban és nyílvánvalóan lehet ennél lényegesebben lassabban is szerelni)


1. Szerelő (1. munkafázis - kb. 70 perc)
Differenciálművek

Az alkatrészek összeválogatása, rendszerezése és a dokumentációval való összevetése nagy segítség a szereléshez.
A golyós differenciálművek összeszerelése során fontos a dokumentáció rajzainak részletes tanulámányozása. Nem mindegy, hogy a szerkezet feszességét meghatározó csavar melyik irányból kerül behelyezésre. Fordított összeszerrelés esetén a difi le fog lazulni, vagy fel fog keményedni (ez utóbbi esetben akár el is törheti az önzáró anyát magába foglaló műanyag tokot).
Ugyancsak fontos megfelelő zsír használata a difihez. A szerelőkészletben található szilikonzsír alkalmas erre a célra, viszont általában nagyon kevés - érdemes plusz difizsírral készülni.
A differenciálművek keménységét később, az autó teljesen összeszerelt állapotában bontás nélkül be lehet majd álltani.
A helyesen összeszerelt differenciálmű csavarját könnyedén meghúzva a szerkezetnek érezhetően feszülnie kell.

Az összeszerelt difik (részidő - 18 perc)

A difiházak összeszerelésénél a csavarok behajtásánál türelem szükséges. A hátsó házba nem kell az összes csavart betenni - érdemes nézni a doksit!
A difiházak elméletileg pormentesek, de érdemes zsírral kikenni a csatlakozó felületeket.

Az összeszerelt difiházak (részidő - 12 perc)

Hajtás difik és a középső hajtás házának felszerelése az alvázra (részidő - 12 perc)

A hajtás teljes összeszerelése (részidő - 7 perc)


Kormánymű (idő közben a kormányművet a 3. szerelő már összerakta) és az elülső felváz beszerelése (részidő - 8 perc)

A hátsó felváz, torony és a spur-t takaró elem felszerelése (részidő - 8 perc)

A képen már lengőkarok is fent vannak az alvázon - de ez ne tévesszen meg senkit. A hátsó felváz és torony felszerelése ettől független.


2. Szerelő (2. munkafázis - kb. 80 perc)
Ez a munkafolyamat egy idő után "összefolyik" az első szerelő munkájával (a 45. perc környékén) - tehát nem lehet teljesen párhuzamosan végezni azzal.


Az alkatrészek előkészítése itt is lényeges. Fontos átnézni a doksit, hogy pontosan mit, hova és milyen irányba kell beszerelni. Igen bosszantó és időigényes a rosszul, illetve fordítva összeszerelt alkatrészek utólagos szétszerelése.

Az összekötők összecsavarásánál érdemes használni a doksi 1:1-es ábráit a méretek ellenőrzéséhez.

Összekötőrudak (részidő - 10 perc)

Lengőkarok (részidő - 16 perc)

Az ütözők (mászókák) összeszerelése előtt mindenképp érdemes végignézni az alkatrészeket és tanulmányozni a dokumentációt. Igen könnyen el lehet rontani az összeszerelést és ezeken hibák későbbi kijavítása sok időt vesz igénybe.

Az első ütközőre fel lehet rakni a tornyot is, míg a hátsó szekciónál érdemes ezt külön a beépített difiházra felrakni.

Ütközők összeszerelése (részidő - 16 perc)

A szervó és a lengőkarok az alvázra történő felszerelése csak az első munkamenet befejeztével lehetséges - össze kell hangolni a feladatokat.

Szervó és lengőkarok felszerelése (részidő - 11 perc)

Az ütközők és a teleszkópok felszereléséhez szükséges, hogy a 3. szerelő eddigre feltöltse és előkészítse a teleszkópokat.

Ütközők és teleszkópok felszerelése a kocsira (részidő - 13 perc)

Motor beszerelése, pinion hézagolása, akkutartók felszerelése (részidő - 16 perc)


3. Szerelő (3. munkafázis - kb. 65 perc)

A teleszkópok összeszerelve, de olaj nélkül érkeznek. Az összeszerelés maga nem több, mint 5 perc. A korrekt légtelenítés viszont - vákuumos légtelenítő hiányában - hosszabb időt vehet igénybe. Érdemes ezzel kezdeni és hangyni a buborékokat kijönni az olajból. Ameddig a teleszkópok légtelenítődnek, addig tovább lehet menni a következő munkafolyamatokra.
A teleszkópokra a 2. szerelőnek az 50. perc környékén lesz szüksége.

Teleszkópok feltöltése (részidő - 30 perc - közben lehet csinálni a következő munkafázisokat)

Kormánymű (részidő - 9 perc)

Fontos, hogy a kormánymű időben elkészüljön, hiszen ezt majd az 1. szerelőnek fel kell szerelnie az alvázra.

Szervó összeszerelése (részidő - 5 perc)
- nincs kép-
Fontos, hogy a szervó időben elkészüljön, hiszen ezt majd az 2. szerelőnek fel kell szerelnie az alvázra.

A gumik ragasztásához szükséges idő szakértelemtől és alaposságtól függ. Én nem vagyok túl jó ebben a témában és az alábbi időben - a ragasztás mellett - benne van a felniken a szuszogónyílások Pattex pisztollyal történő beragasztása, a gumik szuszogónyílásokkal való ellátása, illetve a felnik és gumik féktisztítóval történő megtisztítása is.
Fontos! A gumik forgásirányosak, érdemes odafigyelni a ragasztásnál.

Gumik felragasztása (részidő - 35 perc)


A három munkafázis befejeztével már csak a következők maradnak:

- kasztnira lyukak fúrása
- vevő beszerelése
- a motor csatlakozójának átforrasztása - Launcher motor esetén nincs gyárilag csatlakozó, a motorra kell forrasztani
- autó setup

 

© RCRulez.hu 2011